Tilaa ruokaa netistä – verkkokaupat ja kuljetusäpit yleistyvät

  • By Asta
  • 19 May, 2024

Tilaa ruokaa netistä

Vain muutama klikkaus, ja viikon ruokaostokset on hoidettu – verkkokauppaostamisen ja erilaisten kotiinkuljetuspalveluiden suosio nousi viimeistään koronapandemian myötä pilviin, eikä trendille näy loppua. On selkeää, että pandemia ohjasi digitaalisen kaupankäynnin kehittymistä ja ihmisten kulutustottumuksia, mutta toisaalta myös monet muut arkiset toiminnot ovat siirtyneet jo verkkoon. Elintarvikkeiden ostaminen voidaan täten nähdä myös omanlaisena jatkumona kaupankäynnin digitalisaatiolle.

Ruokaostosten teko eroaa muusta verkkokauppaostamisesta ainutlaatuisella tavalla, onhan kyseessä arjen ja elämisen välttämättömyys. Ruoan tilaaminen netistä ja erilaisten kuljetussovellusten käyttö tekee puuhasta helpompaa etenkin liikuntarajoitteisille ja iäkkäille, mutta auttaa myös arjen kiireissä painivia kuluttajia, joten kyseessä on kaivattu ja toivottu uudistus ruokaostosten teon kulttuuriin.

Ruokaostoksia voi tehdä verkossa monella tapaa: kaikki suurimmat elintarvikemyymäläketjut tarjoavat kotiinkuljetusmahdollisuuden, ja Woltin kaltaiset kuljetussovellukset toimittavat ravintola-annosten lisäksi myös mittavan määrän muita elintarvikkeita kotiin. Myös erilaiset ruokakassit ovat tapa virkistää kotikeittiön antimia: ruokakassi sisältää tarpeet valmiiksi suunniteltuun ruoka-annokseen, jonka kuluttaja voi valmistaa ohjeiden mukaan itse kotona. Vaihtoehtoja on täten hyvin monenlaisia, mikä lisää verkkokauppatilausten ja sovellusten vetovoimaa kuluttajien keskuudessa.

Ruoan tilaamisen helppous ja nopeus

Kenties suurimpia syitä Woltin kaltaisten kuljetuspalveluiden ja verkkokauppojen käyttöön on nimenomaan ostosten tekemisen helppous ja ajan säästäminen. Miksi tuhlata aikaa ja matkata kivijalkakauppaan ostoksille, kun homman voi hoitaa kotisohvalta käsin? Kaiken lisäksi netistä tilaaminen lisää ruokaostosten suunnitelmallisuutta, kun kuluttaja voi rauhassa selailla tuotevalikoimaa ja päättää harkiten, mitä kaupasta tällä kertaa tarvitaan. Verkkokaupoissa tuotevalikoima on tyypillisesti myös laajempi, mutta mikäli käyttäjä päättää hyödyntää Woltin tyylisiä palveluita, eivät liikkeet välttämättä sisällytä kaikkia tuotteita sovellukseen.

Kuluttajia houkuttelee luonnollisesti myös mahdollisuus kotiinkuljetukseen, sillä se säästää käyttäjät kantamisen vaivalta. Kuljetusäppien käyttäjä voi kokea kotiinkuljetuksen myös eräänlaisena arjen hemmotteluna, voihan sovelluksen avulla tilata höyryävän tuoreen ruoka-annoksen kotiin ilman, että itse joutuu edes näpäyttämään sormiaan. Näin ruoan tilaaminen toimii samanlaisena piristyksenä arkeen kuin vaikkapa pelikasinoiden bonukset. Ruokatarjoukset löytyvät kuljetusäpeistä ja kasinobonukset esimerkiksi sivulta kasinopartio.com/kasinobonukset/ peleistä pitäville. Koska ruoan kuljetussovellukset ovat saavuttaneet jo laajan suosion, on palveluitaan tarjoavien ravintoloiden, kahviloiden ja ruokakauppojen määrä niin laaja, että käyttäjät voivat tilata käytännössä melkein mitä tahansa kotiin.

Huomiota kannattaa kiinnittää myös hintoihin: verkkokaupat eivät tyypillisesti peri toimituskuluja, mikäli ostosten hinta ylittää tietyn summan, mutta ruoankuljetuspalvelut veloittavat asiakkaalta liki aina kuljetuskulut. Toisaalta verkkokaupat itsessään tarjoavat parhaimmillaan edullisemmat hinnat naapuruston marketteihin verrattuna, ja kuljetusäpeissä näkee monesti väliaikaisia kampanjoita, joita lunastamalla herkkuja voi saada hyvin taloudelliseen hintaan suoraan kotiovelle.

Onko jotain, mitä tulee huomioida tilatessa ruokaa netistä?

Vaikka ruoan verkkokauppaostamisen edut ovat selvät, on kuluttajan oltava tiettyjen asioiden suhteen tarkkana, joista hyvä esimerkki on toimitukseen käytetty aika: verkkokauppatilauksen saapuminen voi hyvinkin kestää kauemmin kuin vierailu paikalliseen kauppaan. Toisaalta tuotteita ei pääse myöskään valitsemaan itse, mikä voi koitua ongelmaksi etenkin tiettyjen tuoretavaroiden kanssa. Käyttäjän tilaamat hedelmät ja vihannekset eivät esimerkiksi välttämättä ole juuri siinä kunnossa kuin niiden toivoisi olevan, tai kenties tuotteen pakkaus voi olla vioittunut. Kotiinkuljetussovellusten käyttäjät eivät aina ole tyytyväisiä ruoka-annosten esillepanoon tai laatuun, ja toki annos onkin aina parhaimmillaan suoraan ravintolassa nautittuna.

Usein esille nostettu teema on myös verkkokauppaostamisen ja kotiinkuljetuspalveluiden ympäristövaikutukset, sillä tuotteiden kuljetus ja niiden pakkausmateriaalit tuottavat päästöjä. Päästöjä voi vähentää esimerkiksi pakkausmateriaalin valinnalla ja pyrkimällä luonnollisesti tilaamaan kerralla suuremman satsin elintarvikkeita, jotta kuljetuksia ei tehdä määrällisesti monia peräkkäin. Toisaalta on muistettava myös, että kuljetukseen nähden eniten päästöjä tulee silti edelleen ruoan alkutuotannosta, mutta ympäristövaikutusten vähentäminen on tärkeää jokaisella ruoantuotannon ja -jakelun tasolla.

Verkkokauppaostaminen on pysyvä trendi

Elintarvikkeiden tilaaminen verkosta on tullut jäädäkseen, joten todennäköistä on, että erilaiset digitaaliset sovellukset ja verkkokauppaostaminen tulevat ainoastaan yleistymään. Niiden käyttö yleistyi tasaisesti jo ennen pandemiaa, joka kiihdytti verkko-ostokset uuteen ennätykseen. On tosin huomioitava, ettei kuljetussovellusten käyttäminen ole vielä joka puolella mahdollista: toistaiseksi Woltin ja Foodoran kaltaiset sovellukset pyörivät lähinnä suurissa kaupungeissa, millä minimoidaan myös kuljetusmatkan pituus. Jatkossa palveluiden voi ennustaa yleistyvän myös pienemmissä kaupunkikeskuksissa, ja myös valmiiksi suunnitellut raaka-aineet ja reseptit sisältävät ruokakassit tulevat nostamaan entisestään suosiotaan.

Ympäristövaikutuksiin liittyen myös ruokahävikkiin kiinnitetään täysin uudella tavalla huomiota. Ruokahävikki on maailmanlaajuinen ongelma, minkä vähentämiseksi tehdään Suomessakin tiukasti töitä. Toisaalta verkkokauppoja ja kuljetussovelluksia käyttämällä voi osallistua hävikin vähentämiseen: hävikkiruoan myymiseen on erikoistunut esimerkiksi Fiksuruoka-palvelu, ja toisaalta ResQ Club -sovellus auttaa ravintola-alan toimijoita myymään ylimääräisiksi jääneitä annoksia alennetulla hinnalla. Parhaimmillaan verkko-ostoksia tekemällä voi täten kokea tekevänsä pienen sankariteon, mikä lisää kuluttajien tyytyväisyyttä erilaisiin palveluihin.